Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Обговорюємо податкові новації :   В інтерв’ю з Теодозією Чернецькою про реалізацію експериментального проєкту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс - ризики)

опубліковано 21 жовтня 2024 о 11:59

Теодозіє Юрієвно! Що передбачає цей проєкт – з якого часу податківці будуть визначати податкові ризики згідно Постанови № 854?

На виконання Національної стратегії доходів до 2030 року Кабінет Міністрів України затвердив Постанову від 25 липня 2024 року № 854 «Про реалізацію експериментального проєкту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі», яка набрала чинності 31.07.2024.

Зазначений проєкт передбачає впровадження в організацію та діяльність Державної податкової служби України міжнародних підходів до управління, що ґрунтуються на управлінні податковими ризиками (комплаєнс - ризиками), з метою підвищення рівня дотримання платниками податків своїх податкових обов’язків.

Впровадженням системи управління податковими ризиками (комплаєнс - ризиками) - ідентифікує всі системні проблеми, що надалі дозволить уникати та запобігати потенційним порушенням і значно збільшить ефективність функціонування податкової системи.

Разом з тим, Постанова № 854 не встановлює жодних нових обов’язків, або обмежень для платників податків. Для більшості платників, які дотримуються  податкового законодавства і добросовісно сплачують податки податківці сконцентрують зусилля на вдосконаленні сервісного обслуговування, надання консультацій та інформаційно-довідкових послуг.

Які основні новації Експериментального проєкту?

Серед важливого в цьому проєкті - це розподіл всіх податкових ризиків за основними видами: ризик реєстрації – випадок, коли особи, які зобов’язані стати на облік у податковому органі або зареєструватися платниками окремих податків, не перебувають на обліку в податковому органі або не зареєстровані платниками відповідних податків; ризик звітності – випадок, коли платники податків подають податкову звітність із запізненням або не подають її взагалі; ризик сплати – випадок, коли платники податків сплачують податки, збори, платежі із запізненням або сплачують у неповному обсязі, або не сплачують зовсім, що призводить до виникнення або накопичення податкового боргу; ризик декларування – випадок, коли податкові надходження зменшено або може бути зменшено внаслідок неправильного відображення даних у звітності (помилково або умисно).

Чи будуть конкретизовані правила визначення податкового ризику?

Так. Розпочато роботу щодо створення паспортів податкового ризику – уніфікованих правил для визначення впливу податкових ризиків на надходження до Державного та Зведеного бюджетів України, ідентифікації платників, у яких наявний такий ризик. Оцінки ризиків, наявність ризиків у платників податків здійснюватимуться комплексно на підставі об’єктивних даних, а не суб’єктивних рішень і суджень.

Ще одним із етапів - централізація визначення податкових ризиків та заходів впливу на них. Задля цього Створюється Експертна комісія Державної податкової служби із застосування системи управління податковими ризиками, структурного підрозділу, відповідального за впровадження комплаєнсу у податковій сфері, який здійснюватиме координацію роботи з управління податковими ризиками.

Також на підставі ідентифікації та оцінки ризиків буде підготовлено Загальний план удосконалення управління податковими ризиками, який визначить найвищі податкові ризики в адмініструванні податків і зборів та закріпить стратегії впливу на них, а також сегментарні (секторальні) плани, зосереджені на окремих галузях економіки, сегментах платників податків.

Дякую за роз’яснення!