Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Оподаткування об'єктів спадщини

опубліковано 09 березня 2023 о 09:14

Головне управління ДПС у Чернівецькій області інформує, що оподаткування спадщини та подарунків залежить від ступеня споріднення спадкоємця та спадкодавця, а також від резидентського статусу цих осіб. 

Так, відповідно до підпункту  «а» п.п. 174.2.1 пункту 174.2 статті 174 Податкового кодексу України  об’єкти спадщини (дарування), що успадковуються членами сім’ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення оподатковуються за нульовою ставкою ПДФО. 

Керуючись п.п. 174.2.2 п. 174.2 ст. 174 ПКУ вартість будь-якого об’єкта спадщини, що успадковується спадкоємцями, які не є членами сім’ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення, оподатковується за ставкою ПДФО 5 відсотків.

Таким чином, фізичні особи – резиденти, які отримують спадщину (подарунок) від фізичної особи – резидента, але не відносяться до членів сім’ї першого та другого ступенів споріднення, сплачують ПДФО за ставкою 5 % від вартості будь-якої спадщини (подарунка). 

Об’єкти спадщини, що успадковуються спадкоємцем від спадкодавця – нерезидента, та об’єкти спадщини, що успадковуються спадкоємцем – нерезидентом від спадкодавця – резидента оподатковуються ПДФО за ставкою 18 відсотків. 

Фізичні особи, які отримали спадщину, що оподатковується ПДФО за ставкою 5 та 18 відсотків зобов’язані подати податкову декларацію про майновий стан і доходи у якій включити суми таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу й визначити податкові зобов’язання з ПДФО та з військового збору (ставка 1,5 відсотка). 

Фізичні особи, які отримали у спадщину (подарунок) об’єкти спадщини (подарунок), що оподатковуються за нульовою ставкою ПДФО, декларацію про майновий стан і доходи можуть не подавати, якщо у них відсутні інші підстави для подання такої декларації. 

Цьогоріч, граничний термін подання декларації до 1 травня 2023 року (включно). Податкову декларацію платникам необхідно подавати  до податкового органу за місцем своєї податкової адреси.

 На сьогодні громадяни мають можливість подати таку декларацію не відвідуючи податкову інспекцію, а скориставшись Електронним кабінетом (https://cabinet.tax.gov.ua). Вхід до «Електронного кабінету» здійснюється за допомогою особистого електронного ключа, який безкоштовно видається Акредитованим центром сертифікації ключів (АЦСК) Інформаційно-довідкового департаменту ДПС та іншими АЦСК.

Скориставшись сервісом «Електронний кабінет» (приватною частиною) громадяни можуть також отримати відомості про отримані доходи з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків.

Для заповнення та відправлення декларації про майновий стан і доходи,  необхідно перейти у режим «Декларація про майновий стан і доходи». 

При цьому, як і раніше декларацію можна надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення - не пізніше ніж за п’ять днів до закінчення граничного строку подання податкової декларації, і звичайно подати до контролюючого органу особисто або уповноваженою на це особою.

При направленні декларації засобами електронного зв’язку слід скористатися сервісом «Електронний кабінет» (https://cabinet.tax.gov.ua). Вхід до «Електронного кабінету» здійснюється за допомогою особистого електронного ключа, який безкоштовно видається Акредитованим центром сертифікації ключів (АЦСК) Інформаційно-довідкового департаменту ДПС та іншими АЦСК.

Скориставшись сервісом «Електронний кабінет» (приватною частиною) громадяни можуть також отримати відомості про отримані доходи з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків.

Для заповнення та відправлення декларації про майновий стан і доходи,  необхідно перейти у режим «Декларація про майновий стан і доходи». 

Необхідно враховувати, що підпунктом 69.18 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 до 18 години.