За підсумками діалогу з платниками, який відбувся 24 травня 2022 року, в рамках проведення тижня онлайн спілкування визнано, що серед найбільш запитуваних питання щодо проведення фактичних перевірок, використання РРО (ПРРО) та застосування штрафних санкцій за порушення законодавства, зокрема при продажу підакцизних товарів – інформують у Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області.
Спікерами даного заходу були: Чернівчан Наталія - заступник начальника Головного управління ДПС у Чернівецькій області; Мудрицький Володимир – начальник управління податкового аудиту; Донець Наталія – начальник управління контролю за підакцизними товарами.
Чи встановлено мораторій на проведення податкових перевірок, у тому числі фактичних, у період дії воєнного стану?
На період дії воєнного стану податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім: фактичних перевірок; камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання) до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій, за виключенням товарів (продукції), визначених підпунктами 215.3.1, 215.3.2, та 215.3.2 прим. 1 та 215.3.3 прим. 1 п. 215.3 ст. 215 Податкового кодексу України; камеральних перевірок податкових декларацій платників єдиного податку четвертої групи.
Чи необхідно ФОП – платникам ЄП другої – четвертої груп застосовувати РРО та/або ПРРО у разі реалізації на території села селища пива?
Якщо фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку другої – четвертої груп здійснюють на території села, селища реалізацію пива то такі суб’єкти господарювання втрачають пільгу щодо можливості проводити розрахункові операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, оскільки здійснюють роздрібну торгівлю підакцизними товарами, а отже мають застосовувати реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО) та/або програмні РРО на загальних підставах.
Чи проводять податкові органи у період воєнного стану фактичні перевірки щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та які підстави проведення таких перевірок?
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану в Україні, податкові органи здійснюють державний контроль (нагляд) та спостереження у сфері ціноутворення відповідно до Закону України «Про ціни і ціноутворення» за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) шляхом проведення фактичних перевірок.
Фактична перевірка проводиться за наявності хоча б однієї з таких підстав:
отримання у встановленому законодавством порядку від державних органів або органів місцевого самоврядування інформації, що свідчить про можливі порушення платником податків законодавства про ціни і ціноутворення; отримання письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Яка передбачена відповідальність при здійсненні роздрібної торгівлі алкогольними напоями через електронний контрольно-касовий апарат, який не зазначений у ліцензії?
Статтею 17 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» зі змінами та доповненнями передбачено, що у випадку здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями через електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), не зазначений у ліцензії, до суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовується фінансова санкція у вигляді штрафів у розмірі 200 відс. вартості реалізованої через такий контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій) продукції, але не менше 10000 гривень.
Яка відповідальність передбачена до СГ за реалізацію алкогольних напоїв, тютюнових виробів, на які відсутні документи (видаткові та товарно-транспортні накладні) на їх придбання?
Застосовується фінансова санкція у розмірі вартості товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість.
Крім того, незабезпечення платником податків зберігання первинних документів протягом установлених строків їх зберігання та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів чи їх копій при здійсненні податкового контролю тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 грн. (ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 2040 грн).
Також до керівників та інших посадових осіб такого суб’єкта господарювання застосовується адміністративна відповідальність передбачена ст. 163 прим. 1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Чи повинні органи ліцензування видавати ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами на бланках?
Відповідно до частини одинадцятої ст. 13 Закону України від 02 березня 2015 року № 222 «Про ліцензування видів господарської діяльності» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 222) ліцензія на провадження здобувачем ліцензії визначеного ним виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, оформлюється органом ліцензування в електронному вигляді (запис про рішення органу ліцензування щодо видачі ліцензії суб’єкту господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР)) та відображається у виписці з ЄДР, яка видається ліцензіату безоплатно, та підлягає обов’язковому оприлюдненню на порталі електронних сервісів у порядку, визначеному Міністерством юстиції України в Порядку надання відомостей з ЄДР.
Законом № 222 не встановлено вимог щодо обов’язку оформлення ліцензії, як документа у паперовому вигляді, тому відсутня необхідність існування бланків ліцензій єдиного зразка.
Таким чином, ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами видаються органами ліцензування у паперовому вигляді на аркушах формату А4.
Чи має право СГ за наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі пивом у кіоску площею 9 кв. метрів , здійснювати продаж інших алкогольних напоїв ?
Чинним законодавством не передбачено отримання окремих ліцензій на роздрібну торгівлю пивом та іншими алкогольними напоями. Ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольними напоями є документом, що надає право здійснювати діяльність з реалізації алкогольних напоїв за визначеним місцем торгівлі. При цьому суб’єкт господарювання, який отримав ліцензію на продаж пива у місці торгівлі площею менше 20 кв. метрів, не має права здійснювати продаж інших алкогольних напоїв у такому місці торгівлі.
Чи необхідно застосовувати РРО та/або ПРРО ФОП – платникам ЄП другої – четвертої груп, які здійснюють роздрібну торгівлю на території села, селища в торговельному об’єкті, в якому також здійснюється торгівля підакцизними товарами?
Якщо в торгівельному об’єкті, розташованому на території села, селища, здійснюється торгівля підакцизними товарами, то усі суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у такому торгівельному об’єкті, зобов’язані використовувати реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО) та/або програмні РРО на загальних підставах.