Про це в інтерв’ю заступника начальника Головного управління ДПС у Чернівецькій області Наталії Чернівчан
Наталіє Василівно! Як відрізнити фальсифікат підакцизної продукції від оригінальної продукції? Чи може покупець самостійно це зробити?
Щоб захистити себе від купівлі фальсифікованої чи контрафактної алкогольної та тютюнової продукції споживачам необхідно звертати увагу на усі ключові аспекти : найперше зовнішні ознаки - закупорка, етикетка та тара, в яку розлито алкоголь, вартість товару і звичайно наявність марки акцизного податку. Також важливо знати, чи має дана торгівельна мережа ліцензію на продаж та чи обов’язково використовує РРО.
Я зверну увагу на найважливіший момент щодо підтвердження оригінальності алкоголю та тютюну - це марка акцизного податку України, оскільки зазвичай на фальсифікаті якраз і підроблена марка.
На сьогоднішній день податкова служба перебуває в постійному русі в напрямі вдосконалення адміністрування податків, зокрема їх автоматизації і саме тому запустила електронний сервіс «Пошук акцизної марки». За допомогою цього електронного сервісу покупці зможуть перевіряти легальність походження алкогольних напоїв та тютюнових виробів, а також здійснювати громадський контроль за обігом підакцизних товарів.
Послуга дає можливість самостійно визначити дату видачі марки акцизного податку, а також суб’єкта господарювання, який її отримав.
Як працює електронний сервіс «Пошук акцизної марки» - ідентифікатор чи справжня марка акцизного податку чи підроблена?
Перевірити марку акцизного податку можна двома способами – через зчитування QR-код або в ручному режимі.
На алкогольній та тютюновій продукції має бути наявна марка акцизного податку, яка містить два штрих-коди: двомірний швидкого реагування (QR-код) та лінійний.
Штрих-код має інформацію про серію та номер марки. QR-код – інформацію про серію та номер марки, реквізити покупця марки: для підприємств – код згідно з ЄДРПОУ, для підприємців – код, який відображає реєстраційний номер облікової картки платника податків, та посилання на вебресурс для перевірки марки.
Саме за допомогою QR-коду споживачі можуть швидко виявити підробку, скориставшись своїми гаджетами. Для цього на мобільний пристрій необхідно встановити програму, яка зчитує QR-коди.
Під час сканування мобільним пристроєм QR-коду, який нанесено на марку акцизного податку, здійснюється перехід на вебресурс https://cabinet.tax.gov.ua/registers/mark для миттєвої перевірки марки. Тобто, платник через кілька секунд отримає інформацію про суб’єкта господарювання, який одержав марку акцизного податку, та дату її видачі.
У разі неможливості зчитування QR-коду за суб’єктивними причинами (розірвано код, зам’ято тощо), або за відсутності необхідного функціоналу на гаджеті, інформацію можна перевірити і в ручному режимі.
Для цього потрібно увійти до відкритої частини Електронного кабінету, або скористатись вебпорталом ДПС, де у розділі «Реєстри» обрати сервіс «Пошук акцизної марки» та заповнити зазначені поля.
Так, у полі «Вид марки» необхідно обрати значення «Нового зразка» для марки, яка містить QR-код (запроваджений з 01.05.2020), або відповідний вид позначення марки для старого зразка.
У полі «Серія марки» – серію, яка складається з комбінації чотирьох великих літер англійського алфавіту.
У полі «Номер марки» – номер марки, який складається з шести цифр.
Далі – кнопка «Пошук».
Після цього висвітлюється назва суб’єкта господарювання та його код ЄДРПОУ, якому було видано зазначену одиницю марки акцизного податку.
Для зручності користувачів та полегшення введення необхідних реквізитів після зазначення виду марки з’являється її зразок, де графічно зображено місце знаходження реквізитів марки, які необхідно ввести для пошуку.
Якщо інформація про суб’єкта господарювання у сервісі відсутня, це може свідчити про фальсифікований товар. У такому випадку громадянин може повідомити про це податкову службу письмово на адресу ГУ ДПС у Чернівецькій області cv.official@tax.gov.ua , або Державну податкову службу на адресу infozvit@tax.gov.ua. Також можна телефонувати 0800 501 007.
Прошу поінформуйте платників про ті заходи які проводять податківці з метою зменшення обігу «фальсифікату» - чи взагалі дозволено проводити перевірки продавців алкоголю та тютюну під час карантину ?
Податківці спільно з ДФС, органами місцевого самоврядування та правоохоронними органами активно відпрацьовують ринок підакцизних товарів щодо виявлення, припинення фактів незаконної стихійної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами та продажу фальсифікату через торгівельну мережу чи інтернет.
Всього від початку року проведено 28 фактичних перевірок суб'єктів господарювання, які здійснюють торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами. За результатами проведених заходів застосовано штрафних санкцій на загальну суму 0,6 млн гривень.
Серед порушень: роздрібна торгівля тютюновими виробами за цінами, вищими за встановлені максимальні роздрібні ціни; реалізація алкогольних напоїв та тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка та/або з підробленими марками акцизного податку; роздрібна торгівля алкогольними напоями за цінами, нижчими від встановлених мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін; встановлення факту продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів особам, які не досягли 18-річного віку згідно статті 15 Закону України від 19.12.1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів»; роздрібна торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявності відповідних ліцензій та ін.
Щодо законності перевірок під час карантину - то необхідно врахувати, що нормами п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім деяких видів фактичних перевірок. Серед дозволених наступні фактичні перевірки: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПКУ.
Маю наголосити, що всі фактичні перевірки з питань обігу підакцизних товарів проводяться із дотриманням норм ПКУ.
Акцизний податок із роздрібних продажів: скільки сплачено, як впливає чек РРО на наповнення місцевих бюджетів?
Запроваджуючи 5 відсотковий податок з роздрібного продажу, який покупці сплачують у ціні алкоголю, пива та тютюнових виробів ,а суб’єкти роздрібної торгівлі, лише перераховують його до бюджету, очікувалося що він стане інструментом розширення фінансової бази для місцевого бюджету і стимулювання до активнішої протидії нелегальному обігу підакцизних товарів.
До слова бюджети територіальних громад області торік отримали 111,5 млн грн акцизного податку з роздрібного продажу, а за два місяці цього року уже 18,3 млн грн.
Тому ефективні заходи зі сторони контролюючих органів та активна громадська позиція споживачів зможе реально зміцнювати фінансові ресурси органів місцевої влади.
І дуже важливо покупці мають вимагати від продавців чек РРО - отриманий чек за придбані алкогольні і тютюнові вироби та нафтопродукти є доказом, що кошти не пішли на фінансування тіньової економіки, а повернулись у вигляді податків у місцеву скарбницю.